06 december, 2011

HEJ!

Jag rivstartar efter 1 års tystnad, anledningen? Jag är upprörd.

blablablaaaaaa dittan och dattan, det är mitt händelserika år.

hur som helst, jag mååååste skriva av mej det här, för det ligger och gnager och irriterar i bakhuvudet av någon anldening. kan vara för att jag egentligen är lite för rädd för reaktionerna om man skulle basonera ut en sån grej som facebook status, och eftersom jag inte skrivit på 1 år så är det inte många som läser här längre. jag erkänner, jag är för första gången i mitt liv rädd för vad det jag tänker säga kommer ge för respons.
otroligt men sant, gissar att jag också börjat få vuxna celler innanför pannbenet, eller inte.

så här är det:
det är ett företag som vill öppna en gruva i jmk, men många är emot det pga olika skäl, vissa bra och vissa skrattretande.
företaget är ett utländskt företag som vill köpa mark och bryta malm, men som jag har fattat det så vinner inte staten speciellt mkt på det, förutom att det blir jobbtillfällen som heter duga - arbetslösheten minskar - skatteinkomsterna ökar and so on.
dock blir mkt skog och mark förstört, miljön kan bli påverkad långt efter att gruvan är tömd och stängd osv. det är bra argument till varför vissa är emot.
MEN!! ett stort MEN! det dåligaste argumentet tycker jag är att renbetesmarkerna blir förstörda.
då tänker jag så här: okej, ni måste flytta på renarna till andra marker, det kostar pengar för er (statens pengar), ni kanske inte kan bo kvar vars ni bor pga att renarna måste flyttas, och ni med dom.
fine, jag går med på det, men återigen ett stort MEN! det finns väl skog så det räcker och blir över? ska ett helt samhälle och alla byar runtomkring dö ut för det? jag menar, hur många kommer kunna bo kvar i jmk om en sisådär 10-15 år? vars ska folk jobba?
tyvärr ser ju livet ut som så att du måste få ett jobb för att jobba för att få pengar för att leva för att må bra.
alternativet är ju som ganska många utan barn och familj gör, de veckopendlar mellan jmk-gällivare/kiruna. det går väl ett tag, men på en längre tid blir det både dyrt och jobbigt att alltid behöva fara minst 10 mil för att kunna få ett nog bra betalt jobb så man i framtiden kan ha barn och hus och familj och bo vars man vill bo.
om en gruva öppnar i jmk får alla de som har egna åkeriföretag som kanske är uthyrda till tex kiruna, ta hem alla sina gubbar och låta dom köra 5 mil till jobbet istället för 20. de kan bo i sitt hus, med sina respektive och planera en framtid.
de som slåss om att få jobb i kassan på konsum (inte för att det är ett dåligt jobb) kan istället börja köra truck i gruvan.
jag ser bara de positiva aspekterna med en gruva!
sen kanske man inte vill att jmk ska bli en storstad, man kanske trivs med just det att alla känner alla, men det är en helt annan sak! kollar man på statistiken för in- och utflyttade till kommunen så står utflyttade-stapeln högre, och fortsätter det så bor tillslut bara 50 pers kvar där. då är det bra du och dina kusiner som kör runt rondellerna på kvällen. låter trist tycker jag.

sen var det ju det där med vem som har rätt till vad och varför, men det tänker jag inte ens gå in på, det är alldeles för känsligt för att säga vad man tycker (om man inte är den som ska ha och kräver alla rättigheter förstås).

där har ni min åsikt, sticker nog många i ögonen, precis som inlägget om SD.

hej!

Inga kommentarer: