25 maj, 2008

Regelbråk


I fredags när jag övningskörde till min pappa passerade vi en korsning som hade denna skylt 100 m före ungefär.varpå jag sa att här gäller högerregeln. ramaskri alltså..jag skulle nästan inte få köra nå mer, för patrik har ju minsann haft körkort i si å så många år, så han vet. det hade ingen betydelse att jag gjort teoriprovet nyss och att jag sa att det står i boken. nej, det var fel, det varnade BARA för korsning, det var ingen högerregel där inte. jaha, så kom jag hem nu ikväll och tog fram både körkortsboken och vägmärkesförteckningsboken, vars det stog: "varnar för korsning. i dessa korsningar är du alltid skyldig att lömna företräde åt trafik från höger." hmm, vad betyder det? vänsterregel? stopplikt? nej, det var fel, det är inte högerregel tydligen. både mamma och patrik blev helt jävla galen och förbannade, och allt bara för att dom vet att jag har rätt, men nu ligger dom säkert och försöker komma på allt jag sagt om skylten för att komma runt det jag sa, bara för att dom ska få rätt. men det står i lagen att det är högerregeln som ska tillämpas i korsningar vars skylten är uppsatt. sådeså!


gonatt

Inga kommentarer: